Git Gay - Den sista primadonnan

Publiken älskade hennes stora personlighet, de fräcka texterna och de extravaganta scen-kläderna. Git Gay levde ett liv fyllt av glitter och glamour och har beskrivits som den sista primadonnan. Men hon kom också att drabbas av en bottenlös sorg.

Text: Helena Nilsson
Foto: Sjöberg bild

Det låg en förväntansfull spänning i luften den där kvällen på Lorensberg i
Göteborg. Året var 1960 och restaurangbesökarna skulle snart få vara med om något historiskt: Sveriges första krogshow. Den som höll i föreställningen var ingen mindre än Git Gay, hon som med sin stora scenpersonlighet och extravaganta stil blivit känd som Sveriges största primadonna. Var hon än uppträdde förde hon med sig en fläkt av glitter och glamour med sina långa ögonfransar och paljettkläder. Showen på Lorensberg gick under namnet Git Gay show och huvudrollsinnehavaren hade själv ordnat med både manus och kostymer. Git var 39 år fyllda och en älskad och erfaren revyartist med en imponerande meritlista. 

Men allt började redan i barndomens Blekinge … 

KG264024.jpgGlitter och glamour – det var Git Gays specialitet.

Git Gay föddes som Birgit Agda Holmberg i Karlshamn 1921. Redan som barn älskade hon vackra kläder och att underhålla. Några gamla gardiner fick bli en ridå framför scenen ute på gräsmattan, och några klasskamrater övertalades att ställa upp som bakgrundsdansare. Föräldrarna stöttade visserligen sin dotters kreativitet och musikaliska begåvning men såg helst att hon använde den till att bli konsertpianist. Git fick en gedigen utbildning på musikkonservatoriet i Malmö och i Köpenhamn, men det visade sig snart att det inte var från bakom pianot hon skulle underhålla publiken. 

1947 blev hon utvald till primadonna i Sigge Hommerbergs och Dubbel-Olles revy Ett flaggspel. Primadonna, från italienskans prima donna, ’första damen’,  en term som användes om ensemblens främsta stjärna. Ett flaggspel spelades på Victoriateatern i Malmö, liksom många andra legendariska sommarrevyer av Hommerberg.

Debuten blev en succé, men man brukar ändå säga att Gits stora genombrott kom lite senare, på Helsingborgsrevyn. 

Snart avlöste rollerna varandra för Git, och alla Sveriges stora revymakare ville ha henne med i sina shower. Hon åkte till Stockholm för att medverka i Klart Grönan, där hon genast charmade publiken med sin pondus och skönhet. Hon reste till Uddevalla för att spela i Hagge Geigerts revyer och till Göteborg för medverkan i Karl Gerhards Där de stora torskarna gå på Cirkus. Det skulle bli många fler revyer med Karl Gerhard. Tack vare honom kom Git också i kontakt med kostymtecknaren och scenografen Mago, eller Max Goldstein som han egentligen hette. Han ritade kläder för både svenska och utländska filmer och teateruppsättningar och hade bland annat ett långt samarbete med Ingmar Bergman. Till Git tog han fram många fantastiska kreationer under åren, väl värda en primadonna.

KG244097.jpgGit samarbetade en hel del med kläd-designern Mago. Hennes stil har levt vidare, inte minst i After Darks glamorösa uppsättningar. Här justerar Mago Gits showkläder inför ett uppträdande på Södran i Stockholm. 

Någonstans bland alla roller tog Birgit sig namnet Git Gay. ”Gay” som i engelskans ’glad’, ett passande artistnamn för en kvinna vars främsta mål var att underhålla och sprida glädje. De paljetttäckta scenkläderna glittrade, fjäderboan låg elegant slängd över axlarna, hennes sångröst förde tankarna till Zarah Leander, ögonen var dramatiskt sminkade och klackarna skyhöga. Det sistnämnda för att få en så slank och reslig siluett som möjligt. För en primadonna måste vara lång, längre än sina kvinnliga motspelare. 

Journalisten och författaren Gaby Wigardt, som har ett förflutet inom den svenska teatervärlden, har berättat hur Git vägrade agera med henne på Odéonteatern 1953. Varför? Jo, för att Gaby var längre än hon, och så fick det ju inte vara. Git var en primadonna ut i fingerspetsarna, och det var inte vem som helst som kunde bära det epitetet, något som hon själv förklarade i en intervju med Helsingborgs Dagblad i samband med sin 85-årsdag:

– Man ska se ut som en primadonna och man ska vara det. Man kan inte vara liten och knubbig utan snarare lång och slank. Alla människor har ett behov av att se bra ut. Dessbättre har jag inte behövt göra något åt det.

Hon tog för sig och älskade livet i rampljuset. 

– Jag ville förnöja folk. Det skulle vara festligt, glatt och elegant. Och livet lekte, man tyckte allting var underbart, berättade hon i intervjun.

Glatt och elegant skulle det vara, och gärna lite fräckt också. På Kabaré Sommar på Berns 1964 underhöll hon med ekivoka sångnummer som mer eller mindre fick stockholmarna att ramla av stolarna. Som raderna ”jag jämt älskat exponera mig, det nästan blivit synonymt med Gay, om jag nån gång skriver memoar, ska den heta Med lilla magen bar”. Eller varför inte ”att Moder Svea har så många bröst, det är vår stora tröst”. 

KG225877.jpg1953 tar sig Git Gay ett bad tillsammans med några av tidens storheter – Martin Ljung, Gustaf Wally, Lissi Alandh och Pekka Langer.

Rollerna avlöste varandra, och förutom revyerna fick hon också erbjudanden om filmroller. 1949 medverkade hon i sin första spelfilm, Lattjo med Boccaccio, mot bland andra Stig Järrel och Gunnel Wadner. Genom åren hann hon med ett 15-tal filmer. Men stoltast var hon ändå över sin egen Git Gay show på Lorensberg – och att vara den första underhållaren i Sverige att sätta upp en krogshow. Hon åkte till Las Vegas för inspiration och till Paris för att köpa tyger till kostymerna som hon ritade själv. 

De kommande 18 åren producerade hon 20 shower på Lorensberg, som blev lite av hennes hemmascen. En av showerna var baletten Gits gayshor, som också var namnet på hennes kvinnliga dansare. Kvällarna var fyllda av glitter, champagne och glädje. Det ska faktiskt vara Git som myntade begreppet ”kalaspingla”, och det var just vad hon var. Christer Lind-arw och Lasse Flinckman från dragshowgruppen After Dark fann i Gits scenkläder och image en outsinlig källa till inspiration, och de plockade också upp flera av hennes gamla kupletter. Tack vare dem blev Git på senare dagar en gayikon. 

KG267174.jpgTillsammans med maken Lennart Carp i huset i spanska Benidorm. Tillsammans fick de dottern Camilla som dog tidigt – en tragisk händelse som förmörkade Gits sista år i livet.

Karriären gick i full fart under 50- och 60-talet, men det hände också en hel del i privatlivet. Efter två kortare äktenskap var det 1953 tredje gången gillt då Git gifte sig med affärsmannen Lennart Carp. De kom att vara gifta fram till hans död 1991, och tillsammans med honom fick hon sitt enda barn, Camilla. När dottern endast 28 år gammal gick bort drabbades Git av en bottenlös sorg som hon kom att bära med sig resten av livet. Sitt sista stora framträdande gjorde hon på Cabaret Liseberg 1991, i en TV-sänd show där hon både programledde och sjöng sina gamla kupletter, självklart iklädd röd paljettklänning och stora glittrande örhängen. 

Hon hade samlat ihop en imponerande förmögenhet, och under åren ägde hon hem inte bara i Stockholm utan också i Benidorm och Cannes, alla lika lyxigt och elegant inredda. Men på äldre dagar var det ändå hemstaden Malmö som lockade mest och sommarhuset i Perstorp. Carpsund kallade hon huset, och hon inredde det i pastellfärger, med kristallkronor och gigantiska porslinshundar. Efter hennes död 2007 instiftades Git Gay-stipendiet med hjälp av delar av hennes kvarlämnade förmögenhet. Lill-Babs, Sanna Nielsen och Lill Lindfors var några av pristagarna genom åren, och priset delades alltid ut på en vidlyftig gala, helt enligt Gits egna önskemål. 2018 delades det sista priset ut, till Victoriateatern i Malmö där Git en gång gjorde sin debut. 

Publicerat