Lång kö när Sveriges första köpcentrum invigdes

Bilderna här intill är tagna på en historisk dag 1962 då 25 000 Malmöbor vallfärdade till Jägersro – inte för att spela på hästar, utan för att besöka den nya tidens främsta palats: Sveriges första köpcentrum.

Text: Johan G Rystad
Foto: Historisk Bildbyrå

Det är fredagen den 19 oktober 1962 och stora delar av Malmös invånare är på fötter. Just denna dag invigs nämligen Wessels stormarknad i Malmös utkant, med stadens berömda travbana som närmaste granne. Och med det inleds ett helt nytt kapitel i dagligvaruhandelns historia.

Konceptet är helt nytt i Skandinavien och som så mycket annat importerat från USA. Utvecklingen i samhället har länge bäddat för den här förändringen. Allt fler kvinnor har börjat förvärvsarbeta och har inte tid med det förvisso trevliga men tidsödande arbetet att köpa varor i olika specialaffärer över disk. Men framför allt är det en annan pågående revolution som röjt vägen för stormarknaden: bilens segertåg.

Under senare delen av 50-talet får allt fler svenskar möjlighet att skaffa en bil och bilen är helt nödvändig för att få stormarknaderna att fungera. De första åren går det inte ens kollektivtrafik till Jägersro förutom då travbanan har tävlingar, så företaget ordnar själva transporter från spårvagnens ändhållplats Rosengårdsstaden. Men för de allra flesta besökarna var det bilen som gällde, och företagets parkeringsplats kunde svälja hela 2 500 bilar åt gången.

Bilar på parkeringen utanför Wessels.

En rejäl parkeringsplats var viktig för att stormarknaderna skulle kunna etableras. Därför placerades de utanför tätbebyggt område. Foto: Arkiv

Kylens och frysens intåg i de svenska hemmen hade också stor betydelse för stormarknadernas utveckling: nu var det mer praktiskt att storhandla istället för att dagligen besöka grönsakshandlaren, slaktaren eller bageriet.

Och så billigt det var!

I stort sett alla varor hade mellan 10 och 15 procent lägre pris, vilket gav en lägre vinstmarginal per såld vara. Men det kompenserades genom lägre markhyra, större försäljningsvolym och färre anställda. Arbetsuppgifterna förändrades också radikalt för personalen. Tidigare hade deras viktigaste arbetsuppgift varit att hämta varor till kunden, nu skulle man se till att hålla hyllorna fyllda och se till att priser och skyltar satt som de skulle.

Och sist men inte minst – lagerhållningen kunde minska. Tidigare fick varje affär hålla sig med ett rejält lager att hämta varorna ifrån, medan det nya systemet innebar att lager och affärslokal i stort sett blev samma sak.

Det nya konceptet krävde också en anpassning av grossister och leverantörer. Förpackningarna skulle vara lockande och fungera bra på affärernas hyllor. För kartongindustrin blev det ett rejält lyft. Dessutom satsade de nya butikerna på frysdiskar med det nya konceptet halvfabrikat, vilket krävde en hel del vad gällde förpackningar och logistik.

Och vilket sug det var!

Denna dag begav sig 25 000 personer ut till affären och det krävdes ridande polis för att hålla ordning på alla köpsugna skåningar. Men snart kunde de släppas lösa i den 8 000 kvadratmeter stora lokalen. Alla besökarna fick en glimt av framtiden denna dag.

Folksamling.

Några av de 25 000 som lockats till Skandinaviens första stormarknad på öppningsdagen. Foto: Historisk bildbyrå

Snart följdes Wessels av andra aktörer. Särskilt Kooperativa Förbundet, KF, var på tårna och bara ett år efter Wesselspremiären öppnade de sin Obs stormarknad i Vårby sydväst om Stockholm. Och de satsade stort: golvytan var dubbelt så stor som Wessels. En enorm satsning för bolaget!

Snart dök det upp nya stormarknader runt om i landet. Flera aktörer gav sig in i konkurrensen, till exempel Bra stormarknad, samtidigt som Ica länge förhöll sig passiva. Så småningom lanserades Ica Maxi, som idag är den dominerande aktören.

År 1977 slog sig Bra och Wessels samman och skapade B&W, som 15 år senare köptes av KF. Det innebär att samtliga aktörer som bröt mark för det nya idag har gått upp i kooperationen.

Publicerat