Amazonen - vägen in i bilsamhället!

Text: Petter Karlsson
Foto: Sjöberg

Volvo Amazon skulle visa sig bli en av Volvos allra största succéer. Bakom den ikoniska designen stod en 23-årig norsk-amerikan. Totalt skulle det bli 667 323 Amazoner på vägarna – en Sveriges verkliga folkbilar.

Egentligen skulle den hetat ”Larson” och blivit en trist, lite fyrkantig historia med front som en gapande fisk. 


I stället blev det en seglivad skönhet som fick svårflirtade motorskribenter på knä och inköptes av polismakten i Nigeria, Grekland och Peru.
Volvo Amazon, alltså. Snart pensionär, men still rolling strong.

1 september 1956 visades första exemplaret upp för en nyfiken allmänhet i Örebro och 14 år senare rullade det sista och 667 323:e exemplaret från löpande bandet direkt in på Volvos eget museum.
En gammal svartvit bild på en Volvo Amazon

Däremellan idel kärlek, beundran och passion. Amazonen var första bilen med säkerhetsbälten som standard. Dessutom var det en av de sista snygga svenska bilarna innan linjalerna tog över. Men vägen dit var inte heller spikrak.

Volvo föddes som en fikasnackis på SKF i Göteborg. Två anställda, Assar Gabrielsson och Gustav Larson, knallade 1925 upp till chefen Sven Wingqvist och bad att få testa företagets berömda kugghjul på en hel ny produkt - en bil.


Den skulle vara klädd med plåt på en stomme av ask och rödbok och ha klädsel av läder. Träet ansågs ge mindre gnissel, men - skulle det visa sig - möglade också lätt.


- Vad ska bilen heta? sa Wingqvist.
- Vi tänkte oss Larson, sa Larson.
- Jaha, ni vill göra som Ford och Rolls-Royce? Annars har jag ett gammalt dotterbolag som ni gärna får ta över. Jag har döpt det till latin för ”jag rullar”.
Volvo, alltså.

Fast ska man vara noga gick första modellen allmänt under namnet ”Jakob”, eftersom han var namnsdagsbarn den 25 juni 1926, när första provexemplaret stod klart. Texten i registreringsbeviset löd i sin tur ”ÖV4”, som var en förkortning av ”Öppen vagn 4 cylindrar”.

För själva hästkrafterna stod båtmotortillverkaren Penta. Toppfarten låg på 90 kilometer i timmen. Fast Volvo rekommenderade att man inte körde fortare än 60.
Volvo-reklam från 50-talet

Anders Zorns lärjunge Helmer Ohlsson, som gick under konstnärsnamnet MasOlle, stod för designen. Det var också han som föreslog att bilmärket skulle vara samma symbol som för ”järn” och ”man”. Prislappen sattes till 4 800 kronor, vilket motsvarar 134 000 kronor i dag.


Resten är modern bilhistoria, som det brukar heta. 1944 föddes den klassiska PV 444 och tolv år senare den ännu mer ikoniska Amazonen.

Uppdraget att rita den sistnämnda hade gått till den amerikafödde norrmannen 23-åringen Jan Wilsgaard. Resultatet blev en ”pinupflicka” som Assar Gabrielsson, numera ensam VD, förbryllat konstaterade:

- Den är ju vacker. F ö r vacker! Det vore bättre om den vore ful, tycker jag.


Men Gabrielsson blev för en gångs skull överkörd av sina medarbetare. Skönheten sattes i produktion. Först utan frontgrill, så den enligt kritikerna mest liknade ”en fisk på torra land”.

Snart dock med allt snyggare design och modern teknik som slanglösa däck, världens första trepunktsbälten och en stötdämpande instrumentbräda som alla amerikanska biljättar snabbt skulle apa efter.


Det är aningen luddigt hur många på Volvo som hade minsta aning att ”amasoner” enligt mytologin var ett kvinnligt krigarfolk som skar bort ena bröstet för att bättre kunna skjuta pilbåge.

Dålig koll hade man dessutom på att tyska Kreidler redan lagt beslag på namnet för en av sina mopedmodeller och måste blidkas med en summa pengar.
Inget kunde dock hejda succén.

Amason (som först senare fick ett z i namnet) rivstartade direkt.


En motortidning räknade visserligen ut att 12 600 kronor innebar marknadens dyraste bilpris per kilo (!). Men en brittisk reporter skrev hänfört om hur han förväntat sig ännu en trygg, trist svensk lagombil, men blivit både förförd och överkörd:

”Som att tro att man sveper en läsk och av misstag råkat ta grannens whisky. Som att köpa en båt vid namn Smörblomma och upptäcka att det i själva verket är ett slagskepp.”
Jan Wilsgaard var bara drygt 20 när han blev en av de drivande på Volvos designavdelning
Jan Wilsgaard var bara drygt 20 när han blev en av de drivande på Volvos designavdelning. 


Hur många svenskar som tagit körkort, semestrat, raggat, älskat eller blivit till i en Amazon säger inte statistiken. Bara att ÅREN har farit varsamt fram med myten.
Amazonen både föddes och dog innan plastens genombrott. Det enda som egentligen slits är gummidelarna och det finns flera firmor som i dag specialiserat sig på nytillverkning.


De 5 000 exemplar som fortfarande rullar, kan i princip göra det i sex decennier till.

Publicerat